"Lavere priser, fastholdelse af overfartstiden på en time og 15 minutter til Ystad, flere afgange - og en flytning af destinationen fra Køge til København - er bornholmernes mest markante ønsker til øens fremtidige færgebetjening"
Bornholms Tidende 10/3, overskrift fra forsiden efter Gallup-undersøgelse
Torm:
Torm-regnskab med 1,795 milliarder i overskud for 2005. Resultatet er som omsætningen på 3,58 mia. kr., indtjeningsevne og aktiekurs, samt udbytte på 837 millioner kr. - ny rekord.
Lavere forventninger til 2006.
Søfart 10/3.
Lindø skibsværft lukningstruet?
Underskud for 2005 vil lande på 7-800 millioner. Ny ledelse antages at få en sidste chance for at rette op på udviklingen. Ordrebogen er lige nu i orden 3 år frem, men analytikere er skeptiske overfor perspektiverne. 2.700 job samt 4.000 hos underleverandører på spil.
Børsen, side 1 og 4, 13/3.
APM terminaler i Rotterdam ramt af punktstrejker.
Strid om den ugentlige arbejdstid og de ansattes vagtsystem har ført til strejker på APM-terminalerne i Rotterdam. Også spontan strejke fordi en fagforeningsrepræsentant blev nægtet adgang til området i sidste uge.
Børsen, side 5, 13/3.
Fusionsbølge på vej blandt LO-forbund
Urafstemning i RBF om fusion med 3F er nu afsluttet og resultatet offentliggøres tirsdag d. 14/3 ved middagstid. På en ekstraordinær kongres i februar stemte 166 ud af 240 delegerede ja til fusion. Det relativt store antal nej-stemmer (73) afslører stor skepsis skriver ugebrevet A4.
Ugebrevet antager er et ja vil styrke en tendens til en fusionsbølge i LO-familien de kommende år og omtaler en smertetærskel på 100.000 medlemmer. Formanden for RBF, Preben Rasmussen, citeres for at mene at antallet af LO-forbund inden for 10 år vil være skåret ned til et sted mellem 5 og 10. Bl.a. et stigende antal decentrale forhandlinger omtales som baggrund for nødvendighed af større og stærkere forbund.
Ugebrevet A4, 13/3.
Nyt magasin fra Søfartens Ledere
Temanummer 1/2006 er udkommet, som det første af fire årlige magasiner Søfartens Ledere planlægger udover 8 årlige ordinære fagblade.
Foreningens netop afholdte generalforsamling er første tema i det første nummer, som herudover har temaer om en minikonference på Christiansborg om den mindre skibsfart, hvor bl.a CO-Søfarts formand Ole Philipsen deltog i panelet. Også andre emner bliver behandlet tematisk.
Fra generalforsamlingen var emnet om optagelse af maskinmestre og duale officerer i foreningen naturligt nok det "varme" emne. Det blev præciseret at udvidelsesønsker ikke omfatter cateringofficerer og foreningens vedtægter blev "trimmet" til udviklingsønskerne. 1) Hovednavnet er fremover "Søfartens Ledere", med diverse undernavne, 2) Alle studerende under uddannelse til skibsofficerer kan optages, 3) Ret til at blive i foreningen ved overgang til arbejde i land, - alle tre forslag som blev vedtaget med overvældende majoritet.
Søfartens Ledere - Tema 1. kvartal 2006.
Maskinmestrenes holdning
Fra maskinmestrenes hjemmeside kan man læse følgende svar fra mestrenes generalforsamling til udmeldinger fra Søfartens Ledere:
"Med hensyn til det gode samarbejde, der altid har været mellem Maskinmestrenes Forening og de øvrige søfarendes organisationer, mente Per Jørgensen, at samarbejdet skal fortsættes - uagtet forsøg på at genere det".
Bod på 15.000
Kommunal sagsbehandler glemte i strid med overenskomstbestemmelse at forhåndsorientere Lærernes Centralorganisation om påtænkt afskedigelse.
Klager forlangte bod på 25.000, kommunen erkendte overenskomstbrud og mente det burde koste 10.000, medens Arbejdsretten d. 23. februar udmålte boden til 15.000.
Nyt om kollektiv arbejdsret - januar-april 2006